De Lezeres stelt zich voor in De Groene

Illustratie: Femke van Heerikhuizen
Illustratie: Femke van Heerikhuizen

Twee weken geleden mocht ik mijzelf voorstellen in De Groene Amsterdammer. Het stuk, waarin ik vertel waarom ik nodig ben en wat ik doe, staat nu online. Met een prachtige illustratie van Femke van Heerikhuizen.

Door mijn leesbril

U kent mij niet, maar u herkent mij onmiddellijk. Ik ben de vrouw die tegenover u in de trein aandachtig een boek zit te lezen. Verstandige schoenen en een leesbril. In onderzoeken over de toekomst van het boekenvak komt u mij tegen als ‘de vrouw van middelbare leeftijd’, dat wil zeggen, dat deel van de samenleving dat boeken koopt en leest. Ik ben dus de literatuur-­minnende én economische kurk waarop het gehele Nederlandse boekenbedrijf drijft. En zelfs bij uitbreiding een groot deel van de culturele sector, want ook ik ben het die schouwburgen en theaterzalen bezoekt, een lang­lopend krantenabonnement heeft, intensief die museum­jaarkaart gebruikt en een strippenkaart voor de bioscoop in de portemonnee heeft.

Met veel egards word ik ondertussen niet behandeld.

Lees verder op de website van De Groene

 

